Se vad vår optiker Åsa säger gällande vårens trender i denna färska intervju med Älskade Östermalm.

-Vad ser vi för glasögontrender iår?

Vi ser tre starka trender i år. Det ena är 90-talstrenden, med rutiga skjortor och lite mindre runda eller fyrkantiga metallbågar som matchar den stilen bäst. Tänk lite grungestil. En annan del av 90-tals trenden är more is more! Här kommer influenser från t.ex Versace med mycket guld, kedjor och större logotyper. Den som gör den trenden absolut bäst just nu är stjärndesignern Daniel Lee. han gjorde succé med Celine tidigare och har nu gått till anrika italienska Bottega Veneta. Stora guldkedjor som accessoar till dina solglasögon eller glasögon är superhett just nu och faller även under denna trend.

Andra trenden är tonade glas:

Tonade glas är fantastiskt och man känner sig alltid snygg i det! Antingen så inspireras man av 70-talet i ett par lite större bågar med gradaltoning som är lite mörkare upptill och blir gradvis ljusare nertill för att få den där lyxiga känslan. Eller så tar man ett heltonat glas i blått, rosa eller brunt för att få det där extra. Nu när metallbågar är på stark uppåtgående så kan det bli lite blekt och då kan ett tonat glas göra hela skillnaden tycker vi!

Tredje trenden är hållbarhet:

Man ser sina inköp som en långsiktig investering och väljer då både material och modeller som ska hålla över tid. Vi har kunder som ärvt sina bågar från sina föräldrar och som väljer att sätta nya glas i dessa bågar. Ett fint exempel är det klassiska varumärket Cartier har burits av både kungligheter och filmstjärnor och en och annan östermalmsbo. Materialen är förstklassiga och bågarnas finish håller år efter år. Ett annat exempel är familjeägda Moscot från New York där modellerna med ursprung från mitten på 30-talet är våra absolut mest sålda bågar. Det kallar vi hållbar design!

-Vad är ditt personliga tips för att känna sig bekväm och snygg i glasögon?

Våga lite mer och ha fler än ett par!

Vi svenskar ser fortfarande glasögon som ett måste och inte en accessoar som i många andra länder. Att ett par glasögon ska matcha allt är svårt och många har samma glasögon på sig när de går på fest som ute i skidspåret…

Ofta är man van att handla kläder men glasögon handlar man mer sällan och då blir man ofta lite mer feg och tänker att det ska passa till allt och att man inte ska tröttna, det här hör vi varje dag från våra kunder. Vårt tips är att ta hjälp av oss. De kunder som vi har hjälpt hitta bågar säger ofta efteråt att ”de här bågarna hade jag aldrig provat själv” Livet är för kort för att ha tråkiga glasögon, välj bågar som du blir glad av eller som du känner dig cool i.

-Vad är skillnaden mellan er butik och andra optiker/glasögonbutiker?

I vår bransch finns det inte så många privatägda butiker kvar, det är nästan bara stora kedjor med riskkapitalbolag bakom sig. Vi som driver våra egna butiker lägger hela vår själ i det och brinner för våra kunder och de produkter vi säljer. Vi vet att det syns för vi får ofta höra hur annorlunda vårt sortiment är och vilken tid vi tar oss för varje kund.

Bågarna som finns hos oss är noggrant utvalda och vi är utvalda av exklusiva modehus som Cartier och Chanel som återförsäljare.

Hos oss så undersöks inte bara synfelet utan vi jobbar även förebyggande och tar ögats tryck och ögonbottenbilder. Dessa scannas sedan av AI-teknik efter tidiga tecken på ögonsjukdomar.

Det är en ny teknik som gör det möjligt för oss att snabbt hitta förändringar i ögat för att sedan remittera till ögonläkare vid behov.

Vi utgick från oss själva när skapade Optikerna På Öfvre, hur skulle vi vilja bli bemötta och vilken typ av undersökning och produkter skulle vi vilja ha? Resultatet är att vi utgår från kunden och sätter deras behov först. Sen har vi världens bästa kunder här på Östermalm så de gör att vi älskar att gå till jobbet!