Ögonhälsa

Enkla tips för friska ögon

Dina ögon är en viktig del av din allmänna hälsa. Det finns många åtgärder du kan ta själv för att hålla dina ögon friska och se till att du ser bra så länge som möjligt. Följ dessa enkla steg för friskaögon och behåll din syn långt uppe i åren.

Undergå en genomgående synundersökning.

Du kanske tycker att du ser bra och att dina ögon är friska, men det enda sättet att verkligen veta är att låta din optiker genomföra en full synundersökning. När det gäller vanliga synfel, är det många av oss som inte inser att vi skulle kunna se bättre med glasögon eller kontaktlinser. Det är också så att många vanliga ögonsjukdomar som glaukom, diabetesretinopati och åldersrelaterad makuladegeneration ofta inte har några tydliga varningssignaler. En dilaterad synundersökning är det enda sättet att finna en diagnos för dessa sjukdomar i ett tidigt stadium.

Under en dilaterad synundersökning ger din optiker dig ögondroppar som vidgar pupillen så att mer ljus kan tränga in i ögat på samma sätt som en öppen dörr släpper in mer ljus i ett mörkt rum. Den vidgade pupillen låter din optiker se hela ögat och undersöka om det finns något tecken på sjukdom.

Känn till din familjs ögonhälsohistoria

Tala med dina familjemedlemmar om deras ögonhälsa. Det är viktigt att veta om någon av dina släktingar har en ögonsjukdom eftersom många är ärftliga. God kännedom om din familjs hälsa kan hjälpa dig att se om du riskerar att lida av samma sjukdom.

Ät rätt för att skydda din syn

Du har säkert hört att morötter är bra för dina ögon. Men en diet rik på frukt och grönsaker, särskilt mörka bladgrönsaker som spenat och grönkål är också viktigt för att hålla dina ögon friska. Forskning har också visat att dina ögon mår bra av att äta fisk med höga halter av omega-3 fettsyror som lax, tonfisk och hälleflundra

Håll koll på din vikt

Övervikt ökar din risk för diabetes och andra systemiska sjukdomar vilket kan leda till problem med synen, t ex diabetiska ögonsjukdomar eller glaukom. Om du har problem med att hålla vikten, rådfråga din läkare.

Skydda dina ögon

Använd skyddande glasögon när du sportar eller arbetar om så behövs. Det kan betyda skyddsglasögon, skärmar eller ögonskydd. De flesta skyddsglas är gjorda av polykarbonat vilket är tio ganger starkare än annat glas. Många optiker säljer skyddsglasögon av olika sorter, och de kan även köpas I vissa sportbutiker.

Sluta röka.

Rökning är lika dåligt för dina ögon som det är för resten av din kropp. Forskning har funnit en lank mellan rökning och ökad risk för åldersrelaterad makuladegeneration, grå starr och skador på den optiska nerven, vilka alla kan leda till blindhet.

Använd solglasögon

Solglasögon är en snygg modeaccessoar, men deras viktigaste uppgift är att skydda dina ögon från solens ultravioletta strålar. När du köper solglasögon, välj glas som blockerar 100% av både UVA- och UVB-strålning. 

Ge dina ögon en chans att vila

Om du sitter mycket framför datorn eller fokuserar ögonen på något annat sätt under en stor del av dagen, är det lätt att ‘glömma bort’ att blinka, vilket kan överanstränga dina ögon. Pröva 20-20-20-regeln: Var 20:e minut, titta 20 meter framför dig i 20 sekunder. Detta kan förebygga att dina ögon blir överansträngda.

Rengör dina händer och dina kontaktlinser ordentligt

För att undvika risken för infection, tvätta alltid händerna noggrant innan du sätter in eller tar ut dina linser. Kom ihåg att desinficera kontaktlinser enligt instruktionerna och byt ut dem när det behövs.